• Din varukorg är tom
Till shopen
Tillbaka till Nyheter

Missvisande rapportering om Secondhandbutiker

Det förekommer nyhetsinslag och artiklar i flera medier som ger en missvisande bild av hur inflationen slår mot landets second hand-butiker. I medierna hävdas att de prisökningar som inflationen medfört kan tvinga butiker att höja priserna på varorna och i värsta fall stänga ner sin verksamhet. Vi som arbetar inom branschen delar inte den bilden.

 

Det blir olyckligt när vi i media framställs som en bransch i begynnande kris. Det väcker många frågor och skapar oro i onödan. Istället är det precis tvärtom – under oroliga ekonomiska tider blir second handverksamheten än mer relevant.

 

Sanningen är att vi påverkas förhållandevis lite av inflationen och stigande elpriser. De flesta av våra kostnader är avtalade och fasta, och elkostnaden utgör exempelvis bara några få procent av en butiks totala utgifter.

 

Två och ett halvt år i skuggan av pandemin har visserligen varit ansträngande, men PMU Second hand har valt att satsa hårt på att utveckla både vårt bakomliggande arbetssätt men också själva butiksytorna. Inte minst har vi gjort oss mer tillgängliga genom exempelvis utökade öppettider och fler butiker. Allt detta, tillsammans med fantastiska medarbetare och volontärer, har gjort att butikerna har ökat sin försäljning väldigt mycket i år – våra centralt ägda jämförbara butiker har ökat försäljningen med 26 procent. Och vi kan nu även konstatera att sommarens försäljning har nått all-time-high på flera orter runt om i landet. Vi har flera nya butiker på gång och fler församlingar som vill driva butik tillsammans med oss. Så vi har mycket att glädjas över!

 

Självklart har vi ett ansvar att fortsätta hjälpa församlingarna att driva Second handbutikerna så effektivt som möjligt. Vi utforskar nya vägar att öka intäkterna och förbättrar ständigt rutinerna för att ha bra kontroll på utgifterna. De utmaningarna som samhället i stort står inför gäller ju oss alla.

 

Den utveckling som vi har haft, och fortfarande har, rustar oss inför eventuella oroligheter i ekonomin framöver. Vi säljer fler och fler kvalitativa varor som betingar ett högre försäljningsvärde, samtidigt som vi behåller en lägsta prisnivå som gör att alla, oavsett storlek på plånbok, kan lämna våra butiker med vetskapen om, och känslan av, att de har gjort ett fynd som förändrar liv och miljö. På så sätt kan vi fortsätta att ge ett helt avgörande och viktigt bistånd via PMU och församlingarnas projekt runt om i världen.

 

Mats Hillerström, verksamhetschef PMU Second Hand