Butik i Jönköping city efterlängtad av stadsborna

I lördags öppnade PMU en ny secondhand-butik i centrala Jönköping, på efterfrågan av stadens invånare.
– Jag har väntat ivrigt på att butiken skulle öppna. Jag kan secondhand, det är det som jag tycker är roligt, säger Katrin, en av kunderna.

För första gången öppnar nu PMU en secondhand-butik i centrala Jönköping i ett samarbete med stadens pingstförsamling.
– Vi har letat efter en ort som ligger på relativt nära avstånd till vår depå i Vårgårda. Vi har mycket kläder och andra produkter där som vi skulle kunna få mycket pengar för i en butik, säger Mats Hillerström, verksamhetschef för PMU Second hand.
Butiken som har öppet fem dagar i veckan drivs på ett lite annorlunda sätt mot de övriga butikerna i kedjan. Den har liten beredningsyta och det mesta arbetet sker ute i butiken. Den ligger också mitt i city. Jönköping är känd för sina stora secondhand-butiker ute på industriområdena, men tanken med PMU:s butik är att den ska skapa något nytt.

Idén att starta en butik mitt i city kom efter en efterfrågan från både fastighetsägare och Jönköpingsborna själva. Fastighetsägarna letade nya innovativa lösningar. Och i en artikel för några månader sedan om vad folk på stan önskade, så nämndes en secondhand-butik i city.
– Efter en del förhandlingar med en större fastighetsägare i Jönköping så har vi fått till en väldigt bra lösning på en citybutik, säger Mats Hillerström.
– Att butiken ligger nere på stan och inte i industriområdet, det är klockrent, säger en av kunderna Katrin, som är en van secondhand-shoppare.

Pingst har ett starkt fäste i regionen, men PMU-butiker är det skralt om. Att starta en butik i city är ett sätt att visa PMU i regionen.
Jönköping Pingst har stort samarbete med PMU i projektarbetet ute i världen och har nu valt att även gå in i ett samarbete kring butiken.
– Församlingsledningen har väldigt tydligt lyft det faktum att ”PMU är ju vårt så självklart vill vi vara en del av detta på något sätt”. Vi är också väldigt tydliga tillbaka med att vi vill att församlingarna ska se butikerna som sin förlängda arm ut i samhället där det finns en enorm plattform för att vara just församling i sin stad, säger Mats Hillerström.

MATILDA NYAMAI