Lediga tjänster

PMU arbetar med cirka 160 projekt i ungefär 35 länder och är en av Sveriges större biståndsorganisationer. Vad kul att du är intresserad av att jobba med oss!

Tillsammans förändrar vi världen!

Vi arbetar varje dag för att göra världen bättre. Vill du bli en av våra nyckelspelare?

Vi söker regionkoordinator till vårt kontor i Nairobi, Kenya.
PMU, de svenska pingstförsamlingarnas organisation för utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd, bedriver ett omfattande arbete runt om i världen, i partnerskap med lokala kyrkor och organisationer, och med, stöd från bl.a. Sida, Radiohjälpen och Svenska ambassader. Vi är en dynamisk folkrörelseorganisation, med målsättning att skapa kreativa miljöer för lärande och utveckling, och stöder insatser i ett 30-tal länder, varav 6 länder i regionen Östra Afrika och Afrikas Horn. Som regionkoordinator deltar Du i ett spännande och mångfasetterat samarbete med lokala samarbetsorganisationer och kyrkor.

PMU söker nu en regionkoordinator 100 % för region Afrikas horn, Östra- och Södra Afrika med placering i Nairobi, Kenya.

Som regionkoordinator blir du ansvarig kontorschef för regionkontoret, ett kontor som även består av tre lokalanställda, varav en finns placerad i Centralafrika. Ni utgör tillsammans med två regionledare, placerade i Stockholm, de team som representerar PMU i relation till lokala partners i frågor som rör PMU:s projektverksamhet. Målet med PMU:s närvaro i regionen är att fördjupa kontakten och dialogen med lokala partner och få ökad kännedom om förhållanden och verksamhet. Ytterligare ett mål är att regionkontoret ska bli kontaktyta gentemot nya institutionella samarbetspartners och givare, exv. ambassader, FN-organ och andra.

PMU:s regionkontor för regionen finns i Nairobi, en viktig center för många biståndsaktörer och givare. Som regionkoordinator har du en nära kontakt med regionledare och rapporterar till arbetsledare som båda finns på PMU:s huvudkontor i Stockholm.

Ansvar och arbetsuppgifter:

  • Övergripande ansvar för regionkontoret vad gäller daglig funktion och utveckling
  • Program- och projektuppföljning på partnernivå
  • Utarbeta årlig övergripande verksamhets-/aktivitetsplan för regionen
  • Årliga uppdateringar av partnerbedömningar och dialog med partner och huvudkontor
  • Stöd till lokala samarbetspartner i PMER&L-processer; stöd vid projektberedning, projektuppföljning, projektbesök, delaktig i avtals- och systemrevisioner av partner
  • Att med god pedagogisk  kompetens, ansvara för och genomföra utbildningar och kapacitetsutveckling för samarbetspartners
  • Nätverka med andra NGOs och institutionella finansiärer för en breddad kontakt och finansieringsbas.

Kvalifikationer och meriter:

  • Relevant högskoleutbildning relaterad till internationellt utvecklingssamarbete/humanitärt bistånd
  • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
  • Biståndserfarenhet av projektsamarbete med stöd från institutionella finansiärer, så som Sida, EU-organ, etc

Meriterande är även:

  • Franska i tal och skrift
  • Tidigare fälterfarenhet från arbete i utvecklingsländer
  • Erfarenhet av projektadministration och projektledning
  • Kunskap om regionen

Arbetsspråk är engelska/franska.

Vi förutsätter att du som söker delar vår organisations grundläggande värderingar.

 Placering: Nairobi, Kenya

Tidsperiod: Två år eller mer (under förutsättning att finansiering finns tillgänglig).

Anställningsgrad: 100 %

Planerat tillträde: enligt överenskommelse, senast 1 september 2019. Anställning påbörjas med några månaders introduktion på PMU i Stockholm.

För mer information om tjänsten: Dag Bohlin, telefonnummer 08-608 96 06.

Skicka din ansökan inklusive CV, inkl referenser och personligt brev (max 2 sidor) senast 26 maj 2019 till dag.bohlin@pmu.se eller till postadress: PMU, Att: Dag Bohlin, Box 15144, 167 15 Bromma. Märk ansökan med ”Regionkoordinator, Nairobi ”.

Vill du vara med och förändra liv och miljö? Då kan detta vara jobbet för dig!

Pingstkyrkan i Tyresö driver en framgångsrik Second Hand-butik tillsammans med en omfattande social verksamhet. Arbetet vilar på en kristen grund och är en del av församlingens verksamhet.

Nu söker vi dig som har erfarenhet av detaljhandel, försäljning och har ett stort engagemang för hållbarhet och socialt ansvar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som stark drivkraft för service och kundbemötande. Du är butikens ansikte utåt och har kontakter med både våra samarbetspartners och våra många givare och kunder.

Du leder det dagliga arbetet i butiken tillsammans med ett stort team av medarbetare. Som biträdande butikschef behöver du vara strukturerad, tydlig i din ledarroll och gilla ett högt tempo. Du har god förmåga att utveckla och leda människor utifrån deras egna förutsättningar. Tidigare ledarerfarenhet, gärna från ideell verksamhet, är mycket värdefull. Medarbetarna består av volontärer, anställda samt personer som genomför arbete inom ramen för olika sysselsättningsåtgärder

Du rapporterar till verksamhets/butikschef och ingår i ledningsgruppen för verksamheten. Vi utgår från att du delar vår kristna tro och är beredd att jobba i nära samarbete med församlingen.

Vår verksamhet
Vår vision är att ge mervärde åt både människor och prylar, och på så sätta bidra till ett hållbarare samhälle, kunna ge stöd åt de svaga i vår värld och vara en mötesplats i Tyresö. Allt vårt överskott går till humanitärt arbete här hemma och på olika håll i världen. Vi stöttar bland annat arbetet vid Panzisjukhuset i Kongo där årets fredspristagare Denis Mukwege är verksam.

Du ansvarar för:

  • Driva och följa upp försäljningen i Second Hand-butiken.
  • Att utveckla butikskonceptet tillsammans med butikschef, medarbetare och vår partner PMU.
  • Att planera bemanning, rekrytera och introducera nya medarbetare.
  • Sköta den dagliga arbetsledningen som t. ex mottagning av varor och transporter.

Erfarenhet

  • Butiksarbete och försäljning
  • Ledarskap i arbetsledande roll
  • Arbete med social inriktning är meriterande

 Utbildning

  • Gymnasiestudier med ekonomisk inriktning.
  • Eftergymnasiala studier med inriktning på marknadsföring, ledarskap och organisation är meriterande.
  • B-körkort

 Personliga kvalifikationer

  • Du är en tydlig och omtänksam ledare.
  • Du gillar högt tempo och jobbar bra i team.
  • Du är social, kommunikativ och lösningsinriktad.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med placering vid vår Second Hand-butik i Tyresö. Provanställning kan förekomma. Tillträde snarast.

Frågor om tjänsten besvaras av verksamhets/butikschef, Solveig Sidblad:
E-post: solveig@tyresopingst.se
Telefon: 08-457 09 58

Välkommen med din ansökan till solveig@tyresopingst.se snarast möjligt då dessa kommer att hanteras löpande, dock senast 2019-04-30.

Vill du vara med och förändra liv och miljö? Då kan detta vara jobbet för dig!

Pingstkyrkan i Helsingborg har två butiker, en stadsbutik på Söder och större butik på Gåsebäck. Dessa drivs i samarbete med PMU (Pingstmissionens utvecklingssamarbete). Arbetet vilar på en kristen grund och är en del av Pingstförsamlingen i Helsingborgs verksamhet.

Syftet med butikerna är att skapa ekonomiska resurser till olika hjälpinsatser runt om i världen och att genom butikerna göra en stor social lokal insats. Secondhand är också det miljösmarta alternativet när det gäller konsumtion.

Internationellt arbetar vi både med utvecklings- och humanitära projekt, en del drivs i egen regi, en del i samarbete med PMU.

Butiken i Gåsebäck är väl inarbetad och känd i Helsingborg. Vi vill fortsätta den positiva utvecklingen som butiken har och söker därför en driven och inspirerande ledare.

Arbetsuppgifter: Du kommer att tillsammans med butiksansvarig arbetsleda övrig personal, volontärer och personer i olika former av arbetsträning. I arbetet som biträdande butiksansvarig leder du den dagliga driften av butiken och i butiksansvarigs frånvaro går du in som ansvarig. Du verkar för att i allt från planering till genomförande skapa så stor genomströmning av skänkta varor som det är möjligt. Du ser också till att butikens koncept och marknadsplan följs.

Egenskaper: Som person är du ordningsam, resultatinriktad och tydlig i din kommunikation. Du förstår värdet att ibland vara ledare och ibland vara chef. Du bör ha erfarenhet av liknande jobb och älska secondhand men kan också bidra med annan viktig erfarenhet som kan utveckla verksamheten.

Din sociala förmåga är mycket viktig och vi kommer i rekryteringen utgå från personlig lämplighet . Du har ett öppet och representativt sätt och du har god förmåga att utveckla och leda människor utifrån deras förutsättningar.

Du delar självklart vår tro och har en förståelse av vad det innebär att jobba i nära samarbete med församlingen.

Vi vill att du som söker:

  • har dokumenterad affärserfarenhet
  • har erfarenhet av att arbetsleda andra
  • kan utbilda, motivera och inspirera butiksmedarbetare
  • delar vår kristna tro och värderingar
  • har B-körkort

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % på Gåsebäck. Provanställning kan förekomma.

Tillträde enligt överenskommelse.

Vi ser fram mot din ansökan. Välkommen att skicka ditt Personliga brev och CV via epost till:

runar.granlof@pmu.se  senast den 31:e maj.

Märk din ansökan med ”Biträdande Butiksansvarig Gåsebäck”.

Vi förbehåller oss rätten att kalla till intervju löpande.

PMU/Pingstkyrkans Second Hand i Hässleholm söker ny Butikschef.

Pingstkyrkan driver en secondhandand-butik i Hässleholm tillsammans med PMU. Syftet med verksamheten är att generera medel för humanitärt biståndsarbete samt att bedriva socialt arbete lokalt.
Då vår nuvarande butikschef går vidare till en utlandstjänst söker vi nu en driven butikschef till vår omfattande verksamhet i Hässleholm.
Vi söker dig som är en affärsdriven ledare, du har gärna erfarenhet inom detaljhandeln och du brinner för secondhand-verksamhet.
I rollen som butikschef har du det operativa ansvaret för att driva och utveckla butiken med försäljning och lagerverksamhet.
Du har personal- och budgetansvar. Pingstkyrkans Second Hand har en kristen värdegrund och du är butikens ansikte utåt.
Du har kontakter med våra samarbetspartners och inte minst våra många gåvogivare och kunder. Din sociala förmåga är mycket viktig och vi kommer att utgå från personlig lämplighet.
Du har ett öppet, trevligt och representativt sätt och du har god förmåga att utveckla och leda människor utifrån deras egna förutsättningar. Medarbetarna består av volontärer, anställda samt personer som är i olika sysselsättningsåtgärder.
Du är strukturerad och tydlig i din ledarroll och gillar högt tempo. Vi förväntar oss att du delar vår tro och våra värderingar i övrigt.
Välkommen med din ansökan!
Anställning: Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Din ansökan vill vi ha senast den 15 juni.
Skicka din ansökan i form av CV och personligt brev till: Christer Sköld
E-post: skold.christer@gmail.com
Märk ämnesrad med “Butikschef Hässleholm”.

Kom och jobba med oss!