Loppis eller secondhand?
Om man försöker ta reda på skillnaden mellan loppis och secondhand inser man snabbt att det tycks variera utifrån olika åsikter. Det verkar inte finnas någon bestämd definition. Men vi kallar våra butiker för Second Hand, och vi vill uppmana våra kunder och givare att loopa. Så kolla in vår rikstäckande looprunda här!
Om man försöker ta reda på skillnaden mellan loppis och secondhand inser man snabbt att det tycks variera utifrån olika åsikter. Det verkar inte finnas någon bestämd definition. Men vi kallar våra butiker för Second Hand, och vi vill uppmana våra kunder och givare att loopa. Så kolla in vår rikstäckande looprunda här!
Generellt kan man säga att secondhand är ett begrepp för att beteckna begagnatmarknaden för kläder, möbler, husgeråd mm, i allmänhet, och att det troligen etablerats senare än ordet loppis. De organiserade butikerna i Sverige kallar sig vanligtvis för secondhand, medan loppis är ett alternativt uttryck som många använder i dagligt tal. Troligen är loppis, som härstammar från loppmarknad, ett äldre uttryck som ursprungligen betecknade privatpersoners gårdsloppisar eller tillfälliga marknader. Numera går uttrycken i varandra, oftast menar man samma sak när man säger ”loppisrunda” eller ”secondhandrunda”. Vi kallar det istället ”looprunda”. Våra kunder och givare är med i loopen som förändrar liv och miljö. Prylar och kläder behöver finnas med i loopen längre för att vi ska kunna skapa en mer hållbar konsumtion. Det som redan finns behöver användas mer!
Gratis lånesläp
Flera av våra butiker kan erbjuda dig att låna släp helt kostnadsfritt. Vi har ett samarbete med Freetrailer för några av dem vilket gör det enkelt för dig att boka online eller i deras app. De butiker som inte finns med i den listan kan ha egna släp att låna ut, så kolla med din butik.
Boka lånesläp
Kostnadsfri hämtning
Har du mycket eller skrymmande saker som du vill skänka, som t ex ett dödsbo? Då erbjuder de allra flesta av våra butiker gratis transport till sin gåvomottagning. Värdet av varorna bör dock täcka transportkostnaden för att inte påverka vårt bistånd negativt. Kontakta din närmaste butik för mer information och bokning.
Hitta gåvomottagning
Så här arbetar vi med dina gåvor
Insamling av gåvor
De flesta gåvor kommer till oss via våra gåvomottagningar som finns i varje butik. Majoriteten av gåvorna skänks av privatpersoner.
Flera butiker har dessutom klädboxar utplacerade på olika platser i sin kommun, som de ansvarar för att tömma. De kan oftast hjälpa till med att hämta större saker hemma hos dig eller låna ut ett släp.
Detta tar vi emot
Vi tar tacksamt emot
♻️ Helt & rentTyvärr kan vi inte ta emot
❌ Trasigt & smutsigt
Det finns dock ett undantag – vi tar numera emot även trasiga mobiler, laptops och sufrplattor. läs mer här om vår insamling
Vänligen lämna gåvor under öppettiderna, ställ inte något utanför då det blir förstört. Tack för din gåva!
Exempel på varor vi tar emot i säljbart skick:
✔ Kläder
✔ Skor
✔ Acessoarer – väskor, smycken, sjalar osv
✔ Porslin och husgeråd
✔ Heminredning, lampor, tavlor
✔ Leksaker
✔ Möbler
✔ Mattor
✔ Textil
✔ Böcker och media
✔ ElektronikSortering
Gåvorna kommer till oss i mycket varierat skick. Vissa givare har tvättat och strukit kläder och textil, sorterat legobitar i plastpåsar och ibland upplyst oss om varans nypris. Allt sådant är fantastiskt för oss som arbetar i butiken!🙏 Det höjer värdet på sakerna när de är kompletta, hela och rena. En kopp utan fat är tyvärr svårsåld även om den är hel, till exempel. Vi får även in gåvor som är trasiga, smutsiga eller ej kompletta, och dessa lyckas vi tyvärr inte sälja utan måste sortera bort och forsla till återvinning. Så tänk gärna efter en extra gång om det du åker med till oss verkligen är i säljbart skick. Du kan alltid be personalen göra en bedömning om du är osäker.
Det är vanligt att vi får in varor som inte är i säsong – till exempel är det logiskt att människor lämnar in sina julsaker i januari, när de tröttnat på pyntet. Självklart är det bättre för oss att få in julsaker i november så att vi kan sälja direkt, men om de kommer in vid fel tidpunkt tar vi tacksamt emot och sorterar i lådor/pallar och lagrar tills rätt säsong infinner sig. Men om du har möjlighet att lämna säsongsprylar före en säsong istället för efteråt, så blir vi extra glada!
😊
Prissättning
Att sätta rätt pris är en stor utmaning i butiken. Det är en fråga som ska balansera många olika infallsvinklar. Vårt mål är inte att alltid vara billigast, men vi vill alltid kunna erbjuda något i alla prisklasser. Till exempel kan vi ha en exklusiv soffa i fint skick till ett högt pris, men samtidigt en enklare soffa till ett lägre pris. Som kund ska du alltid kunna hitta något som passar din plånbok. I vår prissättning vill vi också värna om dig som gåvogivare – vi har ett ansvar att sätta ett pris som motsvarar marknadsvärdet för den produkten som ett led i att visa att vi värderar din gåva på rätt sätt. Ett exempel kan vara mässingsljusstakar, som under en period varit trendigt. De blir då dyrare än en ljusstake i annat material. Efterfrågan, trender och varumärken styr alltså priserna i kombination med skick och utbud.
Personalköp
Vår policy för personal och volontärer är att ingenting säljs utanför butikens öppettider. Allt ska ut i butiken till försäljning och ge kunden chans att hitta guldkornen, innan personal och volontärer får handla. Den som arbetar hos oss ska alltså inte kunna plocka ut godbitar och lägga undan. Detta är en självklar del i att skapa förtroende för kunder och givare.





